Geëmmer op Lemmer bij verlate wedstrijd

Wie vandaag uitkeek naar de eerste wedstrijd op Lemmer moest zijn geduld bewaren. De eerder aangekondigde inhaalwedstrijd werd geschrapt toen bleek dat er te weinig woei was op het IJsselmeer. De a-klein kreeg uiteindelijk wel de wedstrijd waar zij met  smart op zaten te wachten maar niet eerder als half vier, de A-klasse kon uiteindelijk om half 5 los gaan, althans zo leek het.

Want het duurde even voordat de a-klein mocht finishen in de buurt van het imposante gemaal. Uiteindelijk kon dan toch nog voor 5 uur de start aanvangen, ware het niet dat deze tot tweemaal toe in een algehele vals uitmondde. Dit hield in dat bij de derde start de regels verscherpt werden en ertoe leidde dat men nu niet te vroeg mocht starten op straffe van uitsluiting. En daar waar dat eerder deze week wel goed ging, ging het ditmaal alsnog mis. Maar liefst zes skûtsjes werden na de derde start gediskwalificeerd daar zij bij de derde stand te vroeg waren. Vier van de schepen besloten ook vlot daarna het wedstrijdveld te verlaten, hiervan ondervond Jaap die goed gestart was veel last van. Twee skûtsjes kozen ervoor om in het veld te blijven, de Waaksdom en de leidende Westenwind. Beiden hesen de rode vlag om te protesteren tegen de commissie haar besluit om hun uit te sluiten.

It Swarte Wief kwam bij de bovenste ton als één na laatste om de ton. Virtueel lagen ze hiermee op een negende plaats. De strijd moest nu worden aangegaan met de Ut ‘e Striid alsook de Striidber. It Swarte Wief bleek echter geen moment goed te lopen en kon de hoogte ook niet pakken die zij doorgaans wel weten te vinden. De wedstrijd die niet heel lang duurde eindigde uiteindelijk dan ook in een anti-climax toen ’t Swarte Wief als laatste en twaalfde schip werd afgeschoten. De protesten moeten worden afgewacht om te kijken of ’t Swarte Wief nog tiende wordt en waar zij zichzelf terugvindt in het klassement. De verwachting is dat ’t Swarte Wief een twaalfde plaats in zal nemen maar wat in ieder geval vaststaat is dat morgen de dag des oordeels zal worden of handhaving kan worden bewerkstelligt. Zoals de schipper stelt “wij hebben het morgen zelf in de hand”. Hopelijk zullen de windgoden ons goedgezind zijn.