Heeg, in de top 10

Toen de bemanning vanochtend vroeg was ontwaakt voor het palaver leek alles er op te wijzen dat het geen mooie zeildag zou worden. Slechts enkele rimpeltjes waren op het meer te bespeuren.

De verwachting op het palaver waren ook al niet erg hoopgevend. Windkracht 1 en misschien windkracht 2, maar dan zou het wel echt ophouden. In de ochtend nam de wind echter toch iets toe en hij nam ook niet af. Met een mooie windkracht 2 tot kleine 3 werd het toch nog een prachtige dag. Alles was ons er aan gelegen om beter te presteren na onze offday van gisteren.

Ditmaal waren we beter bij de start dan tijdens de vorige twee dagen. We lagen niet voorin maar zo rond de tiende plaats. Echter kwamen we in vuile wind te zitten van een ander skûtsje waarmee we weer tijd en plaatsen verloren. Bij de eerste ton waren we vrij snel en hadden we veel plaatsen kunnen pakken, echter hadden de schepen aan stuurboord voorrang. Bij het ronden van de ton en moesten we een gaatje zien te vinden, gelukkig was deze er en vermeden we een laatste plaats of een protest. We lagen op dat moment 11de. Tijdens de volgende ronden wisten we ver bij onze achtervolgers weg te blijven, maar liepen we niet veel in op onze concurrenten.

In de laatste ronde maakten we echter een goede slag, hierdoor wisten we bijna drie schepen te verassen. Twee hiervan pakten we daadwerkelijk bij de finish. Deze skûtsjes waren in Hylpen beide nog in de top 5 te vinden. Uiteindelijk werden we dus negende. Een positie waarmee we ons dus stevig in de middenmoot neerzetten en een uitslag waarmee we bewezen hebben ook subtoppers te kunnen verslaan. In het klassement bezetten we nu de elfde plaats, 3 punten achter op de Tiid sil ’t leare, deze eindigde vandaag nipt voor ons.


Evaluatie na de wedstrijd

Morgen zal bij voldoende wind de wedstrijd van Stavoren worden ingehaald, hierdoor zullen we dan twee wedstrijden moeten varen. De sfeer onder de bemanning is goed en positief en iedereen is opgelucht door het goede resultaat van vandaag. Vorig jaar was dit onder dergelijke windsnelheid onmogelijk geweest.